نه آنچه را از زبان ون در صدا و سیما میشنویم می توان به همۀ ون نسبت داد و نه آنچه از زبان ون در فضای مجازی می شنویم نظر همۀ ون است.
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- در یک ماه اخیر که شیوع ویروس کرونا بر همۀ شئون زندگی مردم سایه انداخته در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، ویدویوهای مختلفی منتشر میشود که در آنها ون کمتر شناخته شده را میبینیم با انواع اظهار نظرها و با این که غالباً ناشناختهاند اما به حساب گفتمان رسمی گذاشته میشود.
این در حالی است که رهبری و رییس جمهوری به عنوان عالی ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران، اند و اگر قرار بر انتساب رسمی باشد مواضع آنان باید اولی باشد.
منحصر به کرونا نیست. سنن ایرانی را نیز در بر میگیرد. در ویدیویی یک ، عید نوروز را زیر سؤال میبرد و میگوید نوروز یک بدعت است» و اسلام، آن را به رسمیت نمیشناسد » و عید نوروز را مخصوص گاوان و خران میداند چون میتوانند از علفهای تازه سبز شده متمتع شوند و از این که انسانها رویش سبزینگی بهار را جشن بگیرند ابراز تعجب میکند!
در ویدیویی دیگر یک که این بار واجد سمت و عضو مجلس خبرگان رهبری است (و در واقع بود) روی منبر اطلاع میدهد از ناحیۀ ریه احساس درد میکرده اما چون به پزشکان اعتماد ندارد و ویروس کرونا را هم جدی نمیگیرد به روشی دیگر بر بیماری خود فایق آمده و قُل قُل ریۀ او تمام شده است». 48 ساعت بعد اما کرونا جان این – حجت الاسلام سید هاشم بطحایی- را میگیرد.
در تصویری دیگر جوانانی که بسته بودن درهای حرم امام رضا علیهالسلام را برنتافته و با شعار حیدر حیدر» به سمت موانع هجوم بردهاند به سخنان فردی گوش میدهند که تأکید دارد ما "شیعۀ انگلیسی" نیستیم ولی وقتی نام سید صادق شیرازی» را میآورد بخشی از حاضران و مهاجمان بر او خُرده میگیرند که چرا به آیتالله توهین میکند.
رییس جمهوری ایران اما که در اسم و رسم است و لباس ت شیعه بر تن دارد در آخرین نطق سال 1398 تصریح کرد:
بستن حرم ها و تعطیل نمازهای جمعه و جماعت، کار آسانی نبود. اگر زیارت قبور ائمه و امام زاده ها مستحب است سلامت مردم امر واجب است و علم و دین ناسازگار نیستند و علما تحجر شکنی کردند».
کاملاً روشن است که مواضع ون شیعه اعم از حکومتی و غیر حکومتی در قبال نوع مواجهه با کرونا و بسته ماندن یا نماندن اماکن متبرکه یکسان نیست و اختلافات هم کم نیست.
هم سید مصطفی محقق داماد که اصطلاح جهل مقدس» را برای توصیف آنچه جهالت به نام دین میداند، است آن هم نواده بنیانگذار حوزه علمیۀ قم که 100 سال قبل بنا نهاده شد و هم سید صادق شیرازی که هر از گاهی در تبلیغات رسمی نواخته میشود اگرچه از خود او سخنی در این باره نشنیدهایم.
شیخ عباس تبریزیان نیز که مدعی طب اسلامی است، لباس ت شیعه بر تن دارد.
نغمۀ ثمینی در کتاب جنگها و بدنها» مینویسد: حکومتها با یکسان سازی و همشکل سازی لباسهای افراد و گروهها مانند دانش آموزان و نظامیان، به دنبال ایجاد هویتهای یکسان و همشکل در برابر قدرت و اعطای وظایف یکسان و تعریف شدهاند.»
لباس ت شیعه را اما حکومت یکسان نکرده است و به صرف لباس نمیتوان دریافت پوشندۀ آن با نوروز موافق است یا مخالف. طرفدار توسعه است یا نه. از دین حداکثری دفاع میکند یا هواخواه دین حداقلی است و مانند اینها.
میخواهم بگویم مشترک بودن لباس ون شیعه نباید ما را دچار این تصور کند که یکسان و مانند هم میاندیشند و این اتفاقا نه نقطه ضعف که امتیاز و نقطه قوت آنان است که شاید در هیچ صنف دیگری که لباس متحدالشکل دارند نتوان سراغ گرفت.
مثلا میتوان حدس زد یک پزشک در قبال داروهای گیاهی چه نظری دارد یا یک نظامی طرفدار جنگ است یا نه. اما درمورد ون شیعه، لباس به تنهایی کافی نیست.
البته که ون شیعه در مواردی مانند باور به امامت در مقابل خلافت یا حُرمت برخی نوشیدنیها و خوراکیها و افعال، اشتراک دارند اما این به معنی اشتراک در زمینههای دیگر نیست.
چه بسا یکی از حافظ لذت ببرد و دیگری حتی حافظ را تکفیر کند. یکی فعالیت ی را تکلیف شرعی بداند و دیگری از ت کناره بگیرد.
یکی اهل فلسفه باشد و ابراز کند و نظریه فلسفی بدهد و دیگری با فلسفه مطلقاً میانه نداشته باشد تا جایی که آیتالله منتظری در خاطرات خود آورده است از طرف آیتالله بروجردی مأمور شده بود به علامۀ طباطبایی بگوید درس فلسفه را تعطیل کند یا لااقل عنوان آن را تغییر دهد.
ون شیعه، هم لباساند اما در دیدگاهها بسیار متنوعاند و مانند هم نمیاندیشند و شباهت سخنان معممینی که در صدا و سیما سخن میگویند یا شباهت مواضع ونی که در فضای مجازی نقد میشوند نباید ما را دچار این تصور اشتباه سازد که همه مثل هماند.
دادگاه ویژه ت خاصه برای اتهامات ی گواهی دیگر است. عبدالله نوری در این دادگاه محاکمه شد. یک با چند حکم مستقیم از امام خمینی (نماینده در جهاد، سپاه و شورای بازنگری قانون اساسی) و رییس دادگاه نیز بود.
اکنون نیز یکی از سه چهرۀ محصور ی است و با لباس او کار ندارند. حامیان قدرتمند حصر او در حاکمیت نیز اند.
هم سید مجتبی نواب صفوی که دست به ترور می زد لباس ت بر تن داشت و هم مرجع عالی شیعه که با شیوۀ او موافق نبود.
از این رو برای این پرسش که آیا ت شیعه با عید نوروز موافق است یا نه، پاسخ روشنی در دست نیست.
چرا که امام خمینی تعبیر عید نوروز» را معمولا به کار نمیبرد هرچند در مقام رهبر حکومت هیچ مانعی برای برگزاری عید ایجاد نکرد.
در همین حال، آیتالله ای از همان زمان ریاست جمهوری به صراحت از عید نوروز» سخن میگفتند. به یاد آوریم سالهایی را که در تلویزیون به جای عید نوروز سال نو» گفته میشد یا این حدیث را زیاد میشنیدیم که عید ما روزی است که در آن کسی گناهی مرتکب نشود.»
آیتالله خزعلی هم بنیاد الغدیر را تأسیس کرده بود و به دنبال این بود که عید شیعی را جایگزین عید باستانی کند و البته توفیقی کسب نکرد.
همان گونه که مواضع ون در مقابل عید نوروز و میزان دخالت در ت یا حق رأی بانوان و موسیقی و ورود ن به ورزشگاهها یکسان نیست دربارۀ دارالشفا بودن یا نبودن حرمها هم یکسان نیست و برخی ترجیح میدهند تنها کانون معنویت» بدانند و یادآور میشوند وقتی خود امامان، غالباً مسموم شدند نباید اصل معنویت را تحتالشعاع طلب شفا قرار داد.
شامل زمینه های اقتصادی هم میشود. مثلاً فقیهی چون آیتالله بجنوردی، ربا را همان بهرۀ بانکی نمیداند و میگوید وقتی دولت میگوید نرخ تورم مثلا 30 درصد است 30 درصد بهره در واقع تنها تورم را پوشش میدهد تا قدرت خرید کم نشود و همان ربا نیست. در مقابل غالب مراجع چنین نظری ندارند.
جان کلام این نوشته این است نه آنچه را از زبان ون در صدا و سیما میشنویم می توان به همۀ ون نسبت داد و نه آنچه از زبان ون در فضای مجازی و شبکۀ اجتماعی می شنویم نظر همۀ ون است.
به نظر میرسد در این مورد خاص لباس، اشتراک ایجاد نکرده است. اگر باور ندارید میتوانید را با حمید رسایی مقایسه کنید و محمد خاتمی را با احمد خاتمی.
این نوشته را با علم به این واقعیت می نویسم که خوانندگانی اصرار دارند بگویند نه همه مثل هماند».
این نوشته اما میخواهد عکس این گزاره را بگوید. یکی از نشانههای توسعه یافتگی هر جامعه تفکیک» است و همه را مثل هم ندیدن» و لباس را برای قضاوت، کافی ندانستن.
تجمع بزرگ علما و طلاب در مدرسه فیضیه قم
6 درس بهداشتی ژاپن برای تمام دنیا
6 معما درباره بدن انسان که دانشمندان قادر به توضیح آنها نیستند
ون ,هم ,لباس , ,شیعه ,عید ,است و ,که در ,عید نوروز ,ون در ,همۀ ون
درباره این سایت